یکی از دشوارترین و در عین حال جذاب‌ترین بخش‌های ازدواج و عروسی، خرید جهیزیه است. خرید ظروف پذیرایی شیک مناسب جهیزیه نیز در این بین، به عنوان بخشی مهم از فرآیند خرید جهیزیه محسوب میشود که باید با هوشمندی و دقت کافی صورت گیرد چرا که یکی از مهمترین انتخاب‌های هر بانوی خوش‌سلیقه‌ای است. در خرید این ظروف باید به نکاتی نظیر سلیقه، دکوراسیون منزل، فرهنگ بومی پذیرایی‌تان و… توجه کنید. در این مقاله سعی می‌کنیم مواردی را که به شما در انتخاب ظروف پذیرایی مناسب‌تان کمک میکنند را باهم مرور کنیم؛ با ما همراه باشید.

طراحی مناسب برای ظروف پذیرایی مناسب جهیزیه

یکی از نکات مهم در حین خرید ظروف پذیرایی مناسب جهیزیه، زیبایی، تمیزی و منحصر به فرد بودن طراحی این ظروف است. این ویژگی‌ها، علاوه بر نشان دادن میزان اهمیتی که برای مهمانان خود قائل هستید، بیانگر میزان توجه و ظرافت شما در پذیرایی است که اشتهای مهمان شما را باز میکند.

همچنین، دقت کنید ظروف مناسب برای جهیزیه که در پذیرایی از مهمان از آن‌ها استفاده می‌کنید باید سبک و قابل حمل باشند. حتما برای شما هم پیش آمده که در یک مهمانی، میزبان از ظروف کریستال برای قراردادن میوه و پذیرایی استفاده کرده است و با توجه به وزن آن، دیگر قادر به تعارف کردن آن به مهمانان نبوده است. ظروف کریستال جزو ظروف سنگین به حساب می‌آیند که برخلاف زیبایی چشم‌نواز، پذیرایی را دشوار می‌کنند. اما از طرف دیگر، بیش از حد سبک بودن این ظرف‌ها نیز باعث خم شدن و ریختن محتویات ظرف از طرف سبک‌تر می‌شود. حتما پیش از خرید ظروف پذیرایی مناسب جهیزیه، آن را در دست بگیرید تا از متناسب بودن وزن آن مطمئن شوید.

انتخاب سرویس ظروف پذیرایی برای جهیزیه بر حسب نوع مراسم

انتخاب سرویس ظروف پذیرایی مناسب برای جهیزیه، از جمله تصمیمات مهمی است که باید با دقت و ظرافت انجام شود. یکی از فاکتورهای کلیدی در این انتخاب، توجه به نوع مراسم ‌هایی است که به طور معمول برگزار خواهید کرد. در ادامه به صورت کامل به این موضوع می ‌پردازیم:

مراسم‌ های روزمره

  • برای وعده‌ های غذایی روزانه، به ظروف ساده و کاربردی نیاز دارید. ظروفی مانند: بشقاب، قاشق و چنگال، لیوان و… در جنس‌ های مختلف مانند: چینی و اوپال رویال پال مناسب این نوع مراسم ‌ها هستند.

مراسم‌ های رسمی

  • برای مراسم ‌های رسمی مانند: مهمانی‌ های شام و ناهار، به ظروف شیک و مجلسی نیاز دارید. ظروفی همچون بشقاب ‌های لبه دار، قاشق و چنگال استیل و… مناسب این نوع مراسم ‌ها هستند.
  • می ‌توانید از ظروف با طرح ‌های گلدار در رنگهای مختلف برای زیبایی بیشتر استفاده نمایید.

مراسم‌های دوستانه

• برای مراسم ‌های دوستانه همچون: دورهمی ‌ها و تولدها، به ظروف ساده و صمیمی نیاز دارید. ظروفی مانند: بشقاب‌ های رنگی، قاشق و چنگال چوبی، لیوان‌ های فانتزی و… مناسب این نوع مراسم‌ ها می باشند. می ‌توانید از ظروف با طرح ‌های شاد و فانتزی برای ایجاد فضایی دلنشین استفاده نمایید.

مورد بعدی که باید به آن دقت کنید، جنس مواد به کار رفته در تولید ظرف پذیرایی مورد انتخاب شما است. ظروفی که از مواد بی‌کیفیت یا بازیافتی ساخته شده‌اند، پس از یک یا چندبار شست‌و‌شو، زیبایی و درخشندگی خود را از دست می‌دهند و کدر می‌شوند.

بهترین جنس برای سرویس ظروف پذیرایی برای جهیزیه

انتخاب جنس مناسب برای سرویس ظروف مناسب جهیزیه، به عوامل متعددی مانند نوع مراسم، مهمانان و … بستگی دارد اما به طور کلی، ظروف چینی و اپال (اصطلاحا آرکوپال)، می‌توانند بهترین انتخاب برای شما باشند. در ادامه، به چرایی این موضوع می‌پردازیم.

ظروف چینی

ظروف چینی را هم میتوانید در مراسم‌های رسمی و هم غیر رسمی استفاده کنید. علاوه بر این، ظرف‌های چینی، مقاومت و دوام بالاتری دارند و شکوه خاصی به سفره و میز پذیرایی شما می‌بخشند. همچنین به ندرت دچار لب‌پریدگی، خصوصا در ماشین ظرفشویی می‌شوند.

ظروف اپال

در خرید ظروف پذیرایی مناسب جهیزیه، یکی از بهترین جنس‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید، اوپال است. ظروف اپال، بسیار بادوام و مقاوم‌اند و ضدخش میباشند. علاوه بر این، در برابر حرارت نیز مقاوم‌اند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را در ماکروفر یا فریزر قرار دهید. یکی از ویژگی‌های اصلی اوپال، تولید آن‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های متفاوت است که به شما امکان می‌دهد فراخور نیاز و سلیقه خود، بهترین ظرف ها برای جهیزیه تان را انتخاب کنید. رنگ‌های مورد استفاده در تولید این ظروف نیز، در اثر شستشو و در برخورد با مواد شوینده کدر نمی‌شوند و رنگ و لعاب خود را از دست نمی‌دهند. خرید سرویس غذاخوری اوپال ، در جهیزیه هر نوعروسی واجب است. از جمله برندهای شناخته شده قدیمی اپال می توان به ارکوپال اشاره نمود.

تعداد پارچه ظروف پذیرایی مناسب جهیزیه

درخصوص تصمیم‌گیری برای تعداد ظروف پذیرایی، باید به تعداد مهمان‌ها و سنت‌های پذیرایی خود توجه کنید اما سرویس ظروف مناسب جهیزیه باید شامل موارد زیر باشند:

• برنج‌خوری و خورش خوری:

برنج‌خوری‌ها، ظروف تخت و بزرگی هستند؛ درحالی که خورش‌خوری‌ها، گودتر هستند و برای سرو انواع خورش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حین خرید ظروف پذیرایی مناسب جهیزیه، تعداد خورش‌خوری‌ها را نصف تعداد برنج‌خوری‌ها در نظر بگیرید.

• دیس:

قطعا یکی از بزرگ‌ترین ظروف پذیرایی مورداستفاده، دیس‌ها هستند. نحوه طراحی این ظرف‌ها به نوعی است که به راحتی حجم زیادی برنج را در خود جای دهند و با استفاده از کفگیر میتوان به سهولت، ازسطح آن برنج برداشت.

• پیش‌دستی:

وسیله حیاتی برای سرو میوه و شیرینی، پیش‌دستی‌ها هستند. این ظرف‌ها را میتوان جزو حیاتی‌ترین ظروف پذیرایی به حساب آورد.

• ظرف سالاد:

یکی دیگر از ظروف پذیرایی که معمولا در ابعاد بزرگ تولید می‌شوند، ظرف سالاد است. این ظروف را میتوانید در ابعاد، طرح و اشکال متفاوتی بسته به سلیقه و نیازتان تهیه کنید.

• سالادخوری:

ظروفی که برای کشیدن سالاد مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولا کوچک‌تر هستند و ظاهری کاسه مانند دارند. سالادخوری‌های یک سرویس پذیرایی، همگی یک اندازه و معمولا به تعداد بشقاب‌های برنج‌خوری هستند.

• سوپ‌خوری:

این ظروف، نسبت به خورش‌خوری‌ها، عمق بیشتر و اندازه کوچک‌تری دارند. این ظروف به تعداد برنج‌خوری‌ها تهیه می‌شوند و برای ریختن سوپ درون آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

• شکر ریز و فلفل پاش:

دو مورد از ظروف ریز اما پر کاربرد هر آشپزخانه‌ای، شکرریز و فلفل‌پاش هستند که در سرویس‌های پذیرایی نیز موجود هستند که معمولا ظاهری شیک اما فانتزی دارند.

• قوری چای و نعلبکی:

بدون شک، هیچ پذیرایی بدون چای کامل نخواهد شد؛ به همین دلیل، قوری‌ چای، یکی از اصلی‌ترین اجزا هر سرویس پذیرایی به حساب می‌آید. در کنار قوری چای معمولا بین 6 تا 12 عدد در هر سرویسی، نعلبکی و فنجان نیز وجود دارد.

نکات مهم در انتخاب سرویس ظروف پذیرایی برای جهیزیه

همان گونه که اشاره شد، انتخاب سرویس ظروف پذیرایی مناسب برای جهیزیه یکی از مهم ‌ترین و چالش‌ برانگیزترین بخش ‌های خرید جهیزیه است. این خرید ظروف، نه تنها برای پذیرایی از مهمانان در روزهای خاص و عادی استفاده می‌ شود، بلکه زیبایی و ظرافت آن ‌ها می‌ تواند به دکوراسیون منزل شما جلوه ‌ای خاص ببخشد. در ادامه به نکات مهمی که باید در زمان انتخاب سرویس 26 پارچه پذیرایی برای جهیزیه به آن ‌ها توجه کنید، اشاره می ‌کنیم:

جنس ظروف

  • چینی: خرید چینی، یکی از محبوب ‌ترین انتخاب ‌ها برای سرویس ‌های پذیرایی است. خرید سرویس چینی به دلیل زیبایی، ظرافت و تنوع طرح و رنگ، برای استفاده در مهمانی‌ های رسمی و غیررسمی مناسب می باشد.
  • اوپال: ظروف اوپال، نوعی از ظروف شیشه ‌ای هستند که به دلیل مقاومت بالا در برابر ضربه و حرارت، برای استفاده روزمره مناسب هستند. خرید بشقاب اوپال، قیمت مناسب‌تری نسبت به ظروف چینی دارد همچنین، در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود.
  • کریستال: ظرف کریستال به دلیل زیبایی و درخشندگی، برای پذیرایی در مهمانی ‌های خاص و رسمی مناسب است؛ اما این ظروف به دلیل وزن زیاد و حساسیت بالا، برای استفاده روزمره مناسب نمی باشند.
  • پیرکس: خرید ظرف پیرکس به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت، برای سرو غذاهای گرم کاربرد دارد. این بشقاب ها شفاف هستند و می‌توان از آن‌ها برای سرو انواع غذاها و دسرها استفاده کرد.

تعداد نفرات

در زمان خرید و قیمت بشقاب سرویس پذیرایی، به تعداد نفراتی که به طور معمول از آن‌ ها پذیرایی می‌ کنید، توجه نمایید. سرویس ‌های ظروف پذیرایی در تعداد نفرات مختلف (6 نفره، 12 نفره و…) تولید می ‌شوند.

نوع استفاده

به نوع استفاده از ظروف پذیرایی گلدن اپال توجه کنید. اگر به طور معمول از ظروف برای پذیرایی در مهمانی ‌های رسمی استفاده می‌ کنید، بهتر است سرویس‌های ظروف چینی مقصود را انتخاب نمایید؛ اما اگر به دنبال ظروفی برای استفاده روزمره هستید، ظروف آرکوپال پارس اپال انتخاب‌ مناسب ‌تری است.

طرح و رنگ

طرح و رنگ ظروف پذیرایی را با توجه به سلیقه خود و دکوراسیون منزلتان انتخاب کنید. اگر به دنبال ظروفی هستید که بتوانید در مهمانی ‌های مختلف از آن ‌ها استفاده کنید، بهتر است سرویس‌ های ظروف با طرح و رنگ ساده گلدن اپال را انتخاب نمایید.

بودجه

در زمان انتخاب سرویس ظروف پذیرایی، به بودجه خود توجه کنید. قیمت بشقاب سرویس ‌های ظروف پذیرایی، در سطوح مختلفی عرضه می ‌شود.

برند

برندهای مختلفی همچون: چینی زرین در زمینه تولید سرویس‌ های ظروف پذیرایی فعالیت می ‌کنند. در زمان انتخاب سرویس ظروف چینی پارس، به برند و کیفیت آن توجه داشته باشید.

متریال

برخی از برندهای معتبر همچون رویال پال، سرویس‌های ظروف پذیرایی خود را با متریال درجه یک ارائه می‌کنند. پی در زمان خرید، به متریال محصول هم باید توجه نمایید.

شستشو

در زمان خرید یشقاب بازار شوش، به نحوه شستشوی ظروف (با دست یا ماشین ظرفشویی) توجه داشته باشید.

نکات تکمیلی

  • به هنگام خرید سرویس ظروف پذیرایی، به دقت ظروف را بررسی کنید تا هیچ گونه نقص یا شکستگی نداشته باشند.
  • سعی کنید سرویس ظروف پذیرایی را از فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده همچون رویال پال خریداری کنید.

با توجه به نکات ذکر شده، می ‌توانید سرویس ظروف پذیرایی مناسب برای جهیزیه خود را انتخاب نمایید.

مزایای ظروف پذیرایی ایرانی نسبت به خارجی

در گذشته، یکی از مهم‎‌ترین دلایل خریداران برای خرید ظروف پذیرایی مناسب جهیزیه خارجی، کیفیت بالای این محصولات بوده است؛ اما در سال‌های اخیر، تولیدکنندگان داخلی موفق به تولید محصولاتی شده‌اند که حتی قابل تشخیص از نمونه‌های خارجی نیستند و درحال رقابت در بازارهای جهانی هستند. علاوه بر این، ظروف خارجی به علل مختلفی، از جمله قیمت ارز، هزینه گمرک و …. قیمت بسیار بالاتری نسبت به نمونه‌های ایرانی دارند.

همچنین، باید این نکته را نیز مدنظر قرار داد که تولید کننده ایرانی، با توجه به فرهنگ بومی و نیازمندی‌های جامعه ایرانی، نسبت به تولید ظروف خود اقدام می‌نماید که شما را از خرید ظرف‌های بلا استفاده معاف میکنید. یکی دیگر از دلایلی که سبب می‌شد خریداران در سال‌های گذشته، خرید محصولات خارجی نسبت به ایرانی ترجیح دهند، طراحی‌ها و رنگ‌های متفاوت محصولات خارجی بود که خوشبختانه در سال‌های اخیر، تولیدکنندگان داخلی نیز موفق به تولید ظروف پذیرایی در رنگ‌ها و طرح‌های متفاوت شده‌اند که بسیار هم در بازار مورداستقبال قرار گرفته است. کیفیت و استانداردهای مشابه با نمونه‌های خارجی، قیمت کمتر و متناسب با نیاز جامعه ایرانی، در سال‌های اخیری بسیاری را به سمت خرید محصولات تولید داخل سوق داده است.